Dag 4. Van Marta naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Peter Minnen - WaarBenJij.nu Dag 4. Van Marta naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Peter Minnen - WaarBenJij.nu

Dag 4. Van Marta naar Rome

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 September 2015 | Italië, Rome

Dag 4. Van Marta naar Rome
Gisteravond een korte wandeling naar het meer. Veel wind leidde me in korte tijd naar het pizza restaurant van het dorp. Plastic bordjes en bestek, bier zelf gepakt uit de rammelende koelkast. Maar een pizza zal ik je zeggen! Eén uit duizenden. 
Niet veel later stap ik kordaat over straat richting de Gelatteria van het dorp. En dubbele bol ijs verder stap ik voldaan richting mijn B&B. Snurken!

Deze ochtend, na het ontbijt betaal ik de B&B eigenaar. Hij vraagt me om een goede recensie te schrijven op Booking.com. Hij vraagt om een 10. Ik vraag daarvoor smeergeld. Wij lachen en nemen afscheid. Ik rij naar Tuscania, een ernstig oud ommuurd stadje tussen Rome en het meer. Echt de moeite van het bezoeken waard, denk ik later.

Mijn reis gaat eerst naar het meertje van Bracciano waar ik even omheen rij, om daarna mijn reis te vervolgen naar Rome. 
Het wordt alsmaar drukker, totdat ik van links en van rechts verkeer op me zie afkomen. Met een beetje gas erbij voeg ik me in het Romeinse verkeer. Gelukkig werkt tomtom naar behoren en loodst me van links naar rechts door de warboel van het verkeer. 

Even een aantal tips voor correct gedrag in het verkeer van Rome. Wees duidelijk, wees kordaat. Wie twijfelt wordt opgegeten en is prooi voor de anderen. Kijk naar voren en niet in je spiegels, spiegels zeggen wat er was; je neus en ogen zeggen wat er gaat komen. Voetgangers zijn veilig, zeker op zebrapaden. Geen automobilist of scooteraar heeft kwaad in de zin, ze willen alleen maar het asfalt gebruiken want het is immers betaald. Voorkruipen bestaat niet, als jij je benadeeld voelt had je gewoon wat eerder moeten zijn. Rode verkeerslichten zijn handig, niet meer dan dat. En handhaving, daar komt de politie niet aan toe. 

Binnen een half uur ben ik al deze wijsheden meester en voel me volledig één met de Romeinen. Totdat ik ons B&B heb gevonden, een hek door ga, een oprijlaan afrij en een glimlach van Myriam en Giancarlo te pakken heb. In ons beste gebarentaal en Engels en Italiaans en Frans maken we kennis en zie ik onze kamer. De koffers gaan van de motor en ik ga naar het vliegveld mijn Odile ophalen. Te vroeg wacht ik geduldig met perfecte koffie en een watertje. 

Eenmaal in het B&B besluiten we 's avonds met de bus naar het centrum te gaan, we zijn vergeten om kaartjes te kopen maar dat geeft niet. Er is toch geen handhaving. 
Ook na een wandeling in feestelijk verlicht Rome reizen we gratis terug. Morgen gaan we fietsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Logistiek Adviseur, reiziger, motorrijder, internetter, bedenker, helper, ondernemer.

Actief sinds 22 Sept. 2015
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 34442

Voorgaande reizen:

22 Mei 2021 - 24 Mei 2021

Shape of The Netherlands

17 Mei 2019 - 29 Juni 2019

Grenzenloos Genieten

06 Oktober 2017 - 11 Oktober 2017

In één streep naar Gibraltar

19 Augustus 2016 - 03 September 2016

Bround: the shape of a Nation, (Rondje UK)

23 September 2015 - 13 Oktober 2015

Tyrreense Toeren

Landen bezocht: