Dag 15, Woensdag, rondje door binnenland - Reisverslag uit Nicosia, Italië van Peter Minnen - WaarBenJij.nu Dag 15, Woensdag, rondje door binnenland - Reisverslag uit Nicosia, Italië van Peter Minnen - WaarBenJij.nu

Dag 15, Woensdag, rondje door binnenland

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 Oktober 2015 | Italië, Nicosia

Uitslapen, o nee: eerst zonsopgang kijken, dan koffie, dan ontbijten, dan korte route uitzetten en dan op stap. Er staat redelijk wat wind en er zijn regelmatig dikke wolken die overdrijven. Vandaag gaan we een rit maken in het achterland. Grofweg gaat de rit van Cefalu naar Collesano, Polizzi Generosa, Petralia Soprana, Gangi naar Nicosia en dan weer terug.

Zodra we de kustweg SS113 (Stada Statale) verlaten, beginnen de kuilen en frana ofwel aardverschuivingen. Sicilië is echt een land dat volop in beweging is. Ik kan honderduit vertellen over de bochten, de weg, de vergezichten, de dorpjes, de aardverschuivingen, de Fiatjes, de koeien en schapen op de weg. Maar je moet het gewoon zelf eens meemaken.

Koffie met een broodje spinazie in Sperlinga, maar niet nadat we zijn verdwaald in een wirwar van steegjes met marmeren wegdeksel en een breedtebeperking van 1m70. En een ijsje in Nicosia, onder het waakzaam oog van de plaatselijke oude dames en heren die opvallen door verdwaasde blikken en stramme ledematen. Niet echt mijn plaats. Dus door.

Na nog eens vijftig kilometer zigzag langs frana en fauna, Odile wil immers cactusvruchten plukken, komen we op de laatste vijftien kilometer kustweg van Finale naar Cofalu. Heren motorrijders, neem voor deze rit uw echtgenote niet mee. Het uitzicht is verrukkelijk maar de bochten zijn mooi en overzichtelijk. Derhalve kreeg ik regelmatig een por tussen mijn ribben en een manend woord te verduren. Toch zijn we op tijd op het terras voor de aperitivo. Iedereen weer blij.

Lekker nagenieten met de beentjes omhoog, stukje kaas, knabbeltje erbij. Daardoor niet teveel honger en dus even een wandelingetje naar Pizzeria Girontonda op de rotonde. Halve pizza mee terug in de Doggy Bag, tanden poetsen. That's all, folks.