Dag 3 van Kinross naar Macduff - Reisverslag uit Kinross, Verenigd Koninkrijk van Peter Minnen - WaarBenJij.nu Dag 3 van Kinross naar Macduff - Reisverslag uit Kinross, Verenigd Koninkrijk van Peter Minnen - WaarBenJij.nu

Dag 3 van Kinross naar Macduff

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 Augustus 2016 | Verenigd Koninkrijk, Kinross

Gisteren eindigde nat en koud. En er was geen verwarming in het B&B. Maar dat was gisteren. Vandaag begint helder met blauwe stukken in de lucht. Ik loop naar het B&B voor een ontbijtje. De dame blijkt Chinees te zijn die met 30 verhuisd is naar Colombia, daar een paar jaar gewoond heeft om daarna naar Barcelona te gaan. Uiteindelijk woont ze in Schotland. Hoe vreemd kan het leven verlopen.
Van Kinross om het Loch Leven naar de kust via Glenrothes (waar geen whisky vandaan komt, dat komt uit een plaatse bij Rothes) naar Methil en Leven. Daar pak ik de kustweg weer op. De weg naar Crail is vlak en het wordt duidelijk dat er wel degelijk veel graan in Schotland is. Dan de hoek om naar St.Andrews, langs het Fairmont Hotel en een x-aantal golfbanen aan zee. Geen straf daar te moeten spelen. Met aanbiedingen van 18 holes voor £18,-.
Om niet alleen grote weg te rijden zwenk ik even af naar Tayport om dan langs de kust naar de brug naar Dundee te rijden. Net over de brug zie ik links een tankstation. Net te laat sla ik een inrit in maar ben te ver. Dan maarterug, dat betekent keren waar niet mag, wachten voor stoplicht, rechts en weer rechts maar vanwege obstakels 500 meter verder de rotonde rond en dan eindelijk het tankstation.
Tanken gaat goed. Betalen echter niet want de pinautomaat is kapot. De WC is kapot en de koffiemachine is "out of order" . Dus koffie en een plas moet in het naastgelegen Olympia zwembad. Dat bad advert eert met een 50meter baan (niemand te zien) en een tropisch gedeelte (vol mensen) en een groot kijkgedeelte (waar je niet wilt zijn om het overschot aan vet aan de zwemmers te vermijden, nee, het is geen fijne aanblik). En de koffie is ook niet te drinken. Maar ja, ik ben dan ook niet in Schotland voor de koffie en om te zeiken.
Doppen in, helm op, sleutel om en weer verder. Het gaat langs de kust tot aan Arbroath, dan weer verder naar Montrose. De kust toont hier veel afwisseling met kastelen en strandjes en rotsen. Bij St.Cyrus kom je er ook achter hoe de vissers daar leven en leefden. Met regen wind en koude de Noorzee op. Ook Stonehaven is van origine zo'n vissersdorp, nu echer met iets meer toeristen die de levensstandaard aanzienlijk veranderd hebben. In Aberdeen verbaas ik me er over dat er op zondag gewoon gewinkeld, gewerkt, gevuilnismand en op straat geleefd wordt. Duidelijk een grote stad met veel inwoners en bezoekers die, net als de eenpersoonsmotorclub, op de esplanade een hapje en drankje doen.
Met volle buik en de zon op de bol rijden we noordwaarts. Uiteraard wil ik Peterhead even zien en vanwege Tomtom en de kleine weggetjes kom ik bij een prachtig weggetje met soms 20% afdaling en schitterende blikken op groene kliffen loodrcht uit de zee en met vissershaventjes in de luwte daarvan.
Het is nog steeds droog en zelfs grotendeels zonnig, toch besluit ik om vandaag eerder naar onderdak te zoeken. Ik kom uit in Macduff en rij bergop naar het Knowes Hotel. Meteen bij binnenkomst denk ik aan Falty Towers, met name vanwege de grandeur van de naamborden en de leeftijd van het gebouw. Het personeel bestaat uit diverse jongeren van 18-25 jaar die op eigen wijze het ter zieke gaande hotel leven geven.
Het kost weinig maar dan moet je wel de douche ( in een gangkast) en het toilet delen. De kamer is prima. Ik gooi de motorkoffers op bed en ga nog even een stukje rijden, immers lonkt de aanwezigheid van uitstekende whisky distilleerderijen in de directe omgeving. Via een subliem weggetje door graanvelden en bossen kom ik bij Glendronach en maak een paar fotos van het idyllische huisje, de stapels vaten en warehouse 5&10.
Weer in het hotel nemen we een bier en zitten in het zonnetje (!) te werken aan het verslag. Nog even, en we gaan eten.
Als ik binnenkom zit het personeel te eten uit takeway bakjes. Als antwoord op mijn vraag blijkt dat het hotel gerund wordt door vrienden en vriendinnen van de 21 jarige zoon van de oud-eigenaar die "bezig is met andere dingen". Toch gaan ze voor mij nu kipdingetjes maken waar ik blij van ga worden. Ben benieuwd.



  • 21 Augustus 2016 - 22:16

    Bea:

    Ik heb heimwee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Logistiek Adviseur, reiziger, motorrijder, internetter, bedenker, helper, ondernemer.

Actief sinds 22 Sept. 2015
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 35040

Voorgaande reizen:

22 Mei 2021 - 24 Mei 2021

Shape of The Netherlands

17 Mei 2019 - 29 Juni 2019

Grenzenloos Genieten

06 Oktober 2017 - 11 Oktober 2017

In één streep naar Gibraltar

19 Augustus 2016 - 03 September 2016

Bround: the shape of a Nation, (Rondje UK)

23 September 2015 - 13 Oktober 2015

Tyrreense Toeren

Landen bezocht: